بررسی نقاط ضعف و قوت راه اندازی موتورهای الکتریکی

بررسی نقاط ضعف و قوت راه اندازی موتورهای الکتریکی

بررسی نقاط ضعف و قوت راه اندازی موتورهای الکتریکی
دسته بندی برق، الکترونیک، مخابرات
بازدید ها 498
فرمت فایل doc
حجم فایل 2294 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 112

بررسی نقاط ضعف و قوت راه اندازی موتورهای الکتریکی

فروشنده فایل

کد کاربری 2

کاربر

دانلود پایان نامه مهندسی برق

بررسی نقاط ضعف و قوت راه اندازی موتورهای الکتریکی

مقدمه:
از آنجایی که امروزه راه اندازی موتورهای الکتریکی یکی از مسائل و دغدغه های بزرگ کارخانه های صنعتی و شرکت های تولیدی و نیز تولید کنندگان نیروی برق و شرکت های وابسته میباشد در این پروژه به بررسی برخی از این راه اندازها می پردازیم و محاسن و معایب آنها را مورد بررسی علمی قرار میدهیم.از دلایل اهمیت موضوع شوک های الکتریکی و مکانیکی شدیدی می باشد که در زمان راه اندازی به شبکه برق رسانی و موتور وارد و سبب استهلاک شدید دستگاه های موجود و بالا بردن هزینه های اقتصادی می شود . بنابراین استفاده از راه انداز های مناسب بخصوص در مورد موتورها با توان های بیش از چندین اسب بخار در کاهش هزینه های برق مصرفی و نیز هزینه های نگهداری و تعمیر تاثیر بسزایی دارد.
کلمات کلیدی:

موتور القایی

موتورهای الکتریکی

راه اندازهای موتورهای الکتریکی

فهرست

1 ) کلیات موتور آسنکرون سه فاز : ……………1

1 – 1 ) ساختمان موتورهای القایی سه فاز :……………2

1-1 – 1 ) استاتور : ……………….2
1-1 – 2 ) رتور : …………………….3
1-1 -3 ) حلقه های لغزان : …….4
1 – 1 -4 ) جاروبک ها : ………….4
1 – 1- 5 ) یاتاقان و بدنه : ……..4

1 – 2 ) عملکرد موترهای القایی سه فاز : ……………….5

1 – 2 – 1 ) موتور ساکن ………..5
1 – 2 -2 ) مکانیزم تولید گشتاور در موتور القایی ( آسنکرون ) : …………….9
1 – 2 – 3 ) موتور گردان : ……14
1 – 2 – 4 ) موتور در شرایط ماندگار : ………22

1 – 3 ) موتور فقس سنجابی : ………25

2 ) انواع روشهای راه اندازی موتور القایی سه فاز: ………..28

2 – 1 ) روش راه اندای مستقیم : ….30

2 – 2 ) روش راه اندازی توسط افزایش مقاومت رتور : …………….31

2 – 2 – 1 ) موتورهای رتور سیم پیچی شده : ………………….31
2 – 2 – 2 ) Liquide starter : …………………37
2 – 2 – 3 ) درایور راه اندای کرامی : ………….38
2 – 2 – 4 ) راه اندازی موتورهای قفس سنجابی با توجه
به جریان و مقاومت رتور : ………40
الف – کلاس A : ………………40
ب – کلاس D : …………………41
ج – کلاسهای C , B : ………41
د – رتورهایی با میله های عمیق : ………….41
ه – موتورهای قفس سنجابی دوبل : ……….42

2-3) انتخاب ولتاژ موتور :……………43

2-3-1) راه اندازی موتور قفسه ای با کاهش ولتاژ استاتور :……………………43

2-4 ) راه اندازی با استفاده از کلید ستاره مثلث : 46

2-5) روش کلاج گریز از مرکز :…….49
2-6) پیک جریان حین راه اندازی :..50
2-7) دینامیک راه اندازی :…………….51
موتور با بار خالص : ………….53
گرم شدن رتور : …………………..53

2-8) راه اندازی موتورهای بزرگ به کمک خازن :..54

2-8-1) مشکل راه اندازی موتورهای القایی بزرگ : …………..55
2-8-2) عملکرد یک سیستم راه اندازی خازنی :………………….56

3) راه اندازی تریستوری موتورهای القایی :……………………57

مقدمه:…………………..58
3-2 ( مدهای كنترل:.62
3-2-1( كنترل راه اندازی:…….63
3-2-2( كنترل شتاب راه اندازی:………………….63

3-3) مشخصات راه اندازهای تریستوری:……………67

3 -4( شرح مدارهای متداول راه اندازهای تریستوری:……………….68

3- 5) مدار قدرت:…….68
3-5-1( معرفی تریستور:……..69
3-5-1-1) مدل دو ترانزیستوری تریستور:…………………70
3-5-1-2) روش های روشن شدن تریستور:……………….71

3-6) مدار فرمان:…….72

3-6-1) مدار آتش كننده:……….74
3-6-2 ) مدار تقویت كننده: ….75
3-6-3) مزیت عمده راه اندازی موتور به شیوه تریستوری و
انتقال زاویه آتش:……76
3-6-4 ) مدار خطای جریان:…..77

3-7) طراحی و بررسی مدارعملی و ساده راه انداز نرم موتور

آسنكرون (القایی):……………….77
3-7-1) كنترل:..79
3-7-2) نوسانساز موج دندانه اره ای:…………84
3-7-3 ) كنترل زاویه آتش :….86
3-7-4 ) مقایسه كننده:………….88
3-7-5) ایزوله كننده مدار قدرت و مدار فرمان:………………….89
3-7-6) رلة اضافه ولتاژ و افت ولتاژ:………….90
3-7-7) رلة اضافه جریان (Over Current) :…………………..92

3-8) نظام هماهنگ و :…….93

3-8-1) لزوم استفاده از نظام ثابت:………95
3-8-2) توضیح دربارة PWM :…………………97
3-8-3) مدارات اینورتر:……..100
3-8-4) ركتیفایرها:…………….102
3-9 ) مقایسه قیمت تمام شده انواع راه اندازها : .111
3-10) نتیجه : ………113

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *