بررسی نقوش و معماری مسجد کبود و مسجد شیخ لطف الله

بررسی نقوش و معماری مسجد کبود و مسجد شیخ لطف الله

هدف از این پژوهش بررسی نقوش و معماری مسجد کبود تبریز و مسجد شیخ لطف الله اصفهان می باشد
دسته بندی معماری
بازدید ها 13
فرمت فایل doc
حجم فایل 424 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 97

بررسی نقوش و معماری مسجد کبود و مسجد شیخ لطف الله

فروشنده فایل

کد کاربری 2

کاربر

دانلود پژوهش رشته معماری

بررسی نقوش و معماری مسجد کبود و مسجد شیخ لطف الله

*** این پژوهش با بیش از 100 منبع و در قالب 97 صفحه ورد بصورت جامع و کامل و برای اولین بار در اینترنت ارائه شده است.
چکیده
تداوم در نقوش معماری ایرانی یک روند چند هزار ساله داشت که در هر دوره بر طبق مذهب و دین و نوع مصالح ساختمان دچار تحولاتی می شد. ولی در کل نمادهای کهن باستان و باستانی ایرانی تکرار می شد.با ظهور مکتب تیموری و گسترش کاشی کاری در معماری این روند در دوره صفوی به نقطه اوج خود رسید. ولی دوره صفوی هم مثل سایر دوران ایران در زمینه هنر و معماری در ادامه دوران قبل از خود بود. که در این بین معماری دوره قره قویونلو (مکتب آذری) در زمینه تزیینات بیشترین تاثیر را در معماری صفوی گذاشت. در این بین شباهت های بسیاری در کاشی کاری های مسجد کبود و مسجد شیخ لطف الله می توان شاهد بود.
مسجد شیخ لطف الله به عنوان گنجینه ای از تزیینات معماری در زمینه های مختلف تزیینی خط، نقوش گیاهی و هندسی و همچنین قاب بندی که در نقوش صورت می گرفت تحت تاثیر مسجد کبود بوده است. با توجه به ریشه آذربایجانی خاندان صفوی می توان گفت همانطور که قدرت گیری خاندان صفوی از آذربایجان شروع و در اصفهان به اوج رسید. در زمینه معماری نیز مکتب آذری (مسجد کبود) را در اصفهان در قالب شیخ لطف الله به اوج رساندند.
با توجه به تداوم نقوش در تزیینات معماری لزوم توجه به تزیینات معماری در دوره قره قویونلو به عنوان یک پل ارتباطی بین معماری تیموری و معماری صفوی مهم به نظر می رسد که همیشه نادیده گرفته می شود. عناصر و نقش مایه های تزیینی بدیع و غنی مسجدکبود و مسجد شیخ لطف الله عاملی گردیده که هریک از این بناها در زمان خویش به شاهکار هنری دوره تاریخی خود مبدل شوند. به همین جهت توجه و مطالعه ی بصری نقوش این دو مکان که براساس هندسه و تناسبات طراحی شده این امکان را می دهد. با بررسی و بهره گرفتن از نقوش آثاری را خلق نمود که دارای ویژگی های سنتی و مذهبی باشد. با پدید آوردن چنین آثاری می توان بیشترین ارتباط را با مردم برقرار کرد که در برگیرنده صنایع هنری و دوران اسلامی ایران باشد.
کلید واژه:
نقوش مسجد کبود تبریز
نقوش مسجد شیخ الله اصفهان
فهرست مطالب
چکیده
فهرست مطالب
معرفی بنای مسجد کبود و مسجد شیخ لطف الله
3-1 تاریخچه تبریز.26

3-2 شیوه معماری آذری.27

3-2-1 بناهای سبک آذری.28
3-3 مختصری از دولت قره قویونلو.29

3-4 نقش دولت قره قویونلو در تاریخ هنر ایران.31

3-5 معماری در دوره قره قویونلو.32

3-6 مسجد کبود.33

3-7 بررسی نقوش مسجد کبود تبریز36

3-8 تاریخچه اصفهان68

3-9 شیوه معماری اصفهانی.68

3-9-1 بناهای سبک اصفهانی.68
3- 10 مختصری از دولت صفوی70
3-11 نقش دولت صفوی در تاریخ هنر72

3-12معماری در دوره صفوی73

3-13 مسجد شیخ لطف الله.74

3-14 بررسی نقوش مسجد شیخ لطف الله اصفهان. 77

منابع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *